9/22/2011

Salty Snack


$英語は度胸とニューヨーク流!


I saw the TV program about Japanese enterprise
going out to the market abroad the other day.
Calbee, the potato snack company
which has more than 50% share in Japanese market,
has now an ambition to sell their snacks in the United States,
where the sales for snacks are estimated in twice to five times more than in Japan.

The result of the monitoring test came out as an disaster
that they have to add more flavor and salt
so they can be accepted there.
Some snack lovers described Calbee's iconic snack Ebisen,
shrimp flavored cracker, as a dog poop, and for Jagabee,
which had a huge hit in Japan,
as Mac Fries in the state of 3 days after cooking
with additional comment it smells too strong like potato.
Ironically, these are the reasons why many Japanese snack lovers love Jagabee,

the crispness and the potato flavor coming from its origin.
And this Jagabee is the snack Calbee wants to push out to the American market.

Japanese are known for consuming more sodium in everyday life,
which resulted to higher risk of heart attack and many other diseases
since we use a lot of soy bean fermented products for cooking and eating.
I often felt, however, the snacks in the States
are much saltier than Japanese snacks.
Sometimes I felt like I was eating with bouillon cubes in BBQ flavor snacks.
The Calbee researcher added stronger seasoning
and more salt on regular Jagabees and tried the test again.
Chile and Wasabi, Black pepper and more salt, Cheese and more salt, etc...
They received a good response and reactions from the tasters
at the monitoring test in a store this time.

It's quite a disappointment for me to find only BBQ or Chile flavor
instead of lightly salted chips.
Some might say it's because you eat a whole pack of it by yourself,
then be able to feel enough saltiness.
If you eat just a couple of pieces, you wouldn't feel any taste at all.

I agree and disagree, too.
Some of the snacks and sweets in Japan taste very subtle
to feel its saltiness and sweetness,
but those American type of snacks has a strong impact from the first bite
which makes me wonder if it's all right.
I do not want to be accustomed to those stronger flavor and taste by snacks.
It stings my tongue and makes me sweat,
getting some strange chemical reactions from my body.

Calbee learned to add more salt in snacks for the States,
and start selling under the name of their biggest snack company Fritolay.
It can turn out to be good for surviving as a global corporation
but I am kind of afraid of being supplied much saltier snacks in future,
More people might get used to the stronger flavor and salt,
then it might make them dull for tasting and smelling.
It can lead you to lose some sense for the difference of each snack,
the quality of ingredients, and healthy diet.
If the taste is too subtle, you can add salt for yourself,
but if it's already too salty, there's no way of making less.
since you can't wash it out in water....

I want to expect Calbee to educate snack lovers
for coming to prefer subtle taste gradually.

$英語は度胸とニューヨーク流!

先日、日本の企業が海外市場に乗り出すのを紹介するテレビ番組を観た。
ポテトスナックで有名なカルビーは、日本市場で50%以上のシェアを持ち、
今アメリカでの発売をもくろんでいる。
スナック菓子の売り上げは日本の2倍から5倍といわれる。

モニタリングテストの結果は悲惨だった。
アメリカで受け入れられるには、もっと味も塩気も足さないといけない。
スナック菓子愛好家の中には、カルビーの主力商品だったえびせんを、
イヌのウン○のようだと言ったり、
日本で大ヒット中のジャガビーは3日置いといたマックフライポテトのようだと言う人もいた。
しかもジャガイモ臭すぎると言うのだ。

皮肉にもその硬さとジャガイモ本来の風味が、
日本のスナック菓子愛好家がジャガビーを好きな理由。
しかもこのジャガビーこそ、カルビーがアメリカ市場に送り出したい菓子だった。

日本人は毎日の生活の中でナトリウムをとり過ぎると言われている。
それが心臓発作や他の多くの病気のもととなっている。
大豆発酵食品を料理や食事によく使うからだと。

しかしながらワシにとってはアメリカのスナック菓子は日本のよりもっとショッパイ。
バーベキュー味にいたっては、時々コンソメキューブをいっしょに食べてるような感じさえする。
カルビーの研究者は、通常のジャガビーにもっと強い味と塩を加え、再びテストした。
チリとわさび味、黒胡椒をもっとしょっぱく、チーズをもっとしょっぱく、というように。
そして実際の量り売りの店では今度は試食者たちからいい反応と返事が得られた。

ワシは店で塩味がなくてバーベキュー味とかチリ味のチップスしかないとガッカリする。
きっと一袋全部食べるから、塩気をそれに合わせて丁度よくなるようにしてるんだ、
もしちょっと食べるだけなら何の味もしないように感じるだろうといわれるかもしれない。

たしかに、でも違ってもいる。
日本のスナックやスイーツは塩気や甘みが薄味だ。
一方アメリカタイプのスナックはだいじょうぶかってくらい一口目からガッツリ来る。
スナックではあまり強い味や風味に慣れたくないと思ってる。
ワシには舌を刺すような、汗をかくような、不思議な反応が出るからだ。

カルビーはアメリカ向けのスナックには塩気を足すことを学習した。
そして今、世界最大のスナック菓子企業フリトレーの名のもとで売り出そうとしている。
グローバル企業として生き残るにはいいかもしれない。
だけどワシ的には将来もっとショッパイスナックが提供されるようになるんじゃないかと不安。
強い味や塩気に慣れた人は、味や香りに疎くなるんじゃないか?
材料の品質や健康的な食生活に鈍くなるんじゃ?
味が薄ければ塩気を加えられるけど、
すでにしょっぱくなってたら、和らげる方法はない。
水で洗い流すわけにも行かないしね。

カルビーにはスナック菓子愛好家がだんだん薄味を好むようになるよう、
教育してくれることを期待したいです。


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